Allmänna Villkor – Privat

Rena Städa AB kommer härmed i nedanstående text att benämnas RS AB.

1. ALLMÄNT

Nedanstående villkor är de villkor som reglerar avtalet mellan Rena Städa AB, hädanefter kallad RS AB, och Kund.

2. AVTALSTID / UPPSÄGNING

För abonnemangskunder: Ingen bindningstid, 1 månads ömsesidig uppsägningstid gäller och gäller för båda parter. Uppsägningstiden börjar löpa från och med det nästkommande städtillfället. Städtillfällen under uppsägningstid kan inte avbokas. Vid avbokning under uppsägningstid debiteras fullt pris utan rätt till skattereduktion om uppdraget avbokas och inte utförs. Om kund inte fullföljer den fasta avtalsperioden kommer RS AB att debitera fullt pris för de uteblivna städtillfällena.

3. UPPDRAGETS UTFÖRANDE

Utförande av uppdrag sker enligt överenskommelse mellan kund och RS AB. I avsaknad av avtalade instruktioner utförs arbetet fackmannamässigt. För abonnemangskunder: Uppdrag utförs ej på röd dag (midsommarafton, julafton och nyårsafton gäller som röd dag). Kunden är skyldig att omboka dag om kunden önskar uppdraget utfört på annan dag för ett tillfälle som infaller på röd dag. Sker ingen ombokning kommer RS AB medarbetare på nästkommande ordinarie tillfälle.

4. BETALNINGSVILLKOR

Betalning av överenskommet pris jämte eventuella tillägg sker mot faktura inom 15 dagar från fakturadatum. Om betalning inte sker i rätt tid debiterar RS AB en påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt räntelagen med referensränta + 8 % på utestående belopp. Om skattereduktion, RUT-avdrag, ska nyttjas måste detta meddelas vid beställningen av arbetet. Det är kundens ansvar att kontrollera att tak för skattereduktion ej överskrids. Om skattereduktion har nyttjats fullt ut eller om Skatteverket av annat skäl nekar utbetalning av ersättning till RS AB kommer kunden att faktureras hela arbetskostnaden. Om kunden vill ändra person som ska ha skattereduktion efter att faktura utfärdats, eller ansökan till Skatteverket avsänts, tar RS AB även i dessa fall en administrativ avgift om 130 SEK.

5. FORCE MAJEURE

Förhållande eller händelser som arbetsinställelse, blockad, krig, upplopp, eldsvåda, explosionsfara, ingripande av myndighet eller annan omständighet utanför RS AB kontroll som medför att RS AB inte, eller till orimligt höga kostnader, kan fullgöra åtagande enligt detta avtal fritar RS AB från fullgörande av dess avtalade åtaganden under den tid förhållandet råder.

6. PRISER

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Preliminär skattereduktion görs efter gällande regler.

7. PRISJUSTERING

För abonnemangskunder: Priset vid avtalets ingående ligger fast i ett år ifrån avtalsstart. Priserna ses över årligen och regleras efter SCB:s Städindex. Då avtalet är baserat på de avgifter och skatter som gällde vid tiden för avtalets underskrift har RS AB rätt att justera pris vid betydande förändringar av RS AB kostnader för medarbetarnas löner och förmåner enligt lag, statliga och/eller kommunala avgifter och skatter. Avgiftsförändringar meddelas Kunden via epost senast en månad innan prisändringen sker.

8. VID SJUKDOM/FRÅNVARO

Vid sjukdom/frånvaro av fältmedarbetare ersätter RS AB med vikarie inom 48 timmar vanlig vardag, helger ej inräknat om ej annat är avtalat.

9. REKLAMATION

Pga. att arbetet utförs i en föränderlig miljö skall reklamation ske senast 48 timmar (helg ej inräknat) från det att fel eller brist upptäckts eller borde ha upptäckts. Senare reklamation behandlas inte. Reklamation skall ske skriftligen, per mail eller per telefon till RS AB, om kunden själv åtgärdar fel innan RS AB kontaktas eller ges möjlighet till kontroll utgår ingen ersättning till kund. Om felet eller bristen avhjälps inom skälig tid utgår ingen återbetalning, prisreduktion, eller annan ersättning från RS AB. Om avhjälpande inte sker inom skälig tid har kunden rätt till prisavdrag motsvarande felet eller bristen.

10. SKADOR

Skada som orsakats av att medarbetare ifrån RS AB varit oaktsam åtgärdas i första hand genom reparation och i andra hand genom ersättning motsvarande skadan. Kunden är skyldig att informera via epost om något är trasigt, obrukbart eller har nedsatt funktion och som kan leda till skada vid användning. Kunden är också skyldig att informera om interiören är speciellt känslig för vanligt förekommande städmoment eller rengöringsmedel. Anmälan av skada skall ske till RS AB inom 48 timmar efter att kunden märkt eller borde ha märkt skadan.

11. AVBOKNING

Vid avbokning tidigare än 72 timmar (helg ej inräknat) före avtalat städtillfälle har Kunden rätt till avbokning utan kostnad. Vid avbokning senare betalar kunden enligt följande: 48 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 50 % av priset, 24 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 75 % av priset och avbokning samma dag debiteras fullt pris. Notera att avbokningskostnaden inte berättigar till RUT-avdrag. För att vara giltig skall avbokning eller ombokning av städning ske muntligen per telefon till kundtjänst eller skriftligen till e-postadress. Vid tvist kring avbokning skall mottagen bekräftelse från RS AB kunna visas upp av kund.

12. UPPEHÅLL

För abonnemangskunder: Kunden har möjlighet att ha uppehåll upp till 12 veckor en gång per kalenderår. Vid uppehåll måste sista dag för uppehåll anges av kund.

13. FÖRÄNDRING AV UPPDRAG/OBJEKT

För abonnemangskunder: Alla förändringar av/inom objektet som t.ex. stambyte, pälsdjur, renovering, ombyggnation m.m. som kan inverka på städningen måste meddelas RS AB minst 2 veckor innan förändringens start och kan innebära ändring av pris eller städrutin. Om Kund ej meddelat RS AB så kan inte RS AB garantera den avtalade städnivån utan kommer att anpassa städmomentet efter rådande omständigheter. Innan en lång reparation/renovering avslutas måste RS AB bli informerad i god tid så att RS AB kan komma och besikta städområdet före RS AB återgång till ordinarie städning. Vid upptäckt av förändring i städnivå kontaktas ansvarig hos Kund för vidare information. Om Kund önskar att få ordinarie städnivå under försämrade omständigheter äger RS AB rätt att debitera extra för detta. Alla städuppdrag utöver avtalad städinstruktion utförs endast efter godkännande ifrån Kund. Beställning av extra/utökat upp skall göras via kundservice per telefon eller skriftligen per mail.

14. NYCKLAR/LARM/PORTKOD

Om uppdraget utförs under en tid då kunden inte är på plats måste Kunden lämna ut nycklar och eventuell larmkod. Kund ansvara för att ge RS AB tillgång till lokal genom nycklar, larm, passerkort, portkod eller motsvarande. RS AB säkerställer hantering av nycklar och larm genom att förvaring av nyckel- och larmuppgifter sker på betryggande sätt så att de inte kan komma i någon obehörigs händer. RS ansvarar för märkning av nycklar med Stöldskyddsföreningen, SSF:s brickor. Stöldskyddsbrickan fästes tillsammans med utkvitterad nyckel. Formuläret ”Nyckel & Larmkvittens” är det som styr hanteringen och ska vara signerat av båda parter. Om kund inte meddelar RS förändringar såsom t.ex. ny portkod, byte av larm/larmföretag, nya nycklar eller dylikt avsäger sig RS allt ansvar vad gäller utebliven städning eller utlösning av larm. För abonnemangskunder: Vid avslutat samarbete är det viktigt att kunden är närvarande vid sista städtillfället för kvittering och återlämning av nycklar. Om så inte sker kan nycklar skickas den per post i ett rekommenderat brev. Till en avgift på 100 kr inklusive moms. RS AB svarar för låsbyten orsakat av förlust av kvitterade nycklar med belopp upp till tio tusen SEK.

15. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER (gäller fysiska personer)

Genom kundens beställning av uppdraget samtycker kunden till att RS AB behandlar kundens personuppgifter. Behandlingen består i registrering, arkivering i RS AB kundregister och används till utskick i marknadsföringssyfte. Kunden informeras härvid om detta samt att RS AB är personuppgiftsansvarig.

16. ÄNDRING AV KUNDUPPGIFTER, FAKTURAADRESS

För att RS AB ska kunna garantera utlovad tjänst och service måste RS AB ha korrekt kontakt- och faktureringsuppgifter. Det gäller även uppgifter för eventuell skattereduktion. Ändringar av dessa ska alltid göras till RS AB via telefon eller skriftligen. Ändringar som görs till medarbetare på plats eller på annat sätt godtas inte.

17. LOKALER/MEDEL/MATERIAL

Kunden är skyldig att se till att alla utrymmen som ingår i uppdraget är tillgängliga. Om ett utrymme är otillgängligt för RS AB kommer uppdraget att utebli i det utrymmet utan prisreduktion. För abonnemangskunder: Kunden ska tillhandahålla adekvat städmaterial för hemstädning, elektricitet, varm- och kallvatten och rengöringsmedel samt ansvara för underhåll, rengöring och förvaring av materialet för undvikande av skada. RS AB medarbetare informerar kunden om tillsyn över städmaterialet. Om kund inte tillgodoser detta, fråntar sig RS AB allt ansvar gällande kvalitet och skador orsakat av material.

18. FÖRSÄKRING

Kunden ansvarar för att hålla sin egendom försäkrad.

19. HÄVNING

Om betalning inte erläggs i rätt tid eller om arbetsmiljön hos kunden bedöms undermålig, har RS AB rätt att upphöra med arbetet och häva avtalet.

20. ÄNDRING AV AVTALSVILLKOR

RS AB har rätt att ändra eller göra tillägg till dessa allmänna villkor. För abonnemangskunder: Sådan ändring eller tillägg ska meddelas Kunden senast en (1) månad innan ikraftträdandet. RS AB äger rätt att överlåta avtalet till annat bolag.

21. BESTÄMMELSEOGILTIGHET

Skulle någon bestämmelse i detta avtal eller del därav vara ogiltig, skall det inte innebära att avtalet i dess helhet är ogiltigt.